6-9 BB Barsel og barnepleie Praksis
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng19
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2024 Vår
Innhold
Målet for fagskoleutdanning i Barsel- og barnepleie er å øke kvaliteten i føde- og barselavdelingene, i nyfødt intensivavdelingene og i barneavdelingene ved å bedre yrkesutøverens analytiske kompetanse, læringskompetanse, yrkesetiske kompetanse samt praktisk kompetanse.
I praksisperiodene skal studenten tilegne seg økt kunnskap og ferdigheter om pleie og omsorg til fødende, barselkvinner, friske og nyfødte barn, syke barn og deres pårørende. Videre skal studenten i praksisperiodene delta aktivt i et forpliktende samarbeid med mor/barn, pårørende og ulike yrkesgrupper innenfor barsel- og barnepleie.
Yrkesutøveren skal etter fullført utdanning ha kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å arbeide ved føde- og barselavdeling, nyfødt intensiv og barneavdelinger. For å kunne starte praksisperioden må studenten ha bestått alle obligatoriske arbeider og eksamen på emne 1. Praksisstedet som blir valgt skal ha stor grad av ansatte med autorisert helsepersonell, helst med fagskoleutdanning innen fagfeltet, eller hjelpepleier/omsorgsarbeider/helsefagarbeider med lang arbeidserfaring innen aktuelle fagfelt, eller høyere utdanning, dette for å sikre studentens faglige utvikling.
Studenten skal i tillegg utvikle egne mål for praksisperioden med utgangspunkt i utdanningens læringsutbyttemål. Målene er tenkt som hjelp til å strukturere praksisperioden. Studenten anbefales å skrive loggbok underveis. Studenten har et selvstendig ansvar for å ta opp eventuelle problemer underveis, primært med praksisveilederen, sekundært med skolens studieledelse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Praksis skal gjennomføres i løpet av emnene 3 og 4. Omfanget beregnes til 14 uker à 35,5 timer. Fravær må ikke overskride 10 %. Nedenfor følger en oversikt over hvilket læringsutbytte studenten forventes å ha etter praksisperiodene, og som studenten skal legge til grunn for å lage egne mål for praksis.
Ferdigheter
- kan anvende teoretisk kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i møte med gravide, fødende, barn, foreldre og andre samarbeidspartnere
- kan assistere jordmor, lege og andre aktuelle samarbeidspartnere i situasjoner hvor dette er aktuelt
- kan i sin yrkesutøvelse anvende relevante prosedyrer, retningslinjer, lovverk, samt aktuelle hjelpemidler i møte med mor og barn, og andre aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende kommunikasjon og samhandling profesjonelt i sin yrkesutøvelse
- kan finne, vurdere, bruk og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for å løse problemstillinger innen fagfeltet varsle- og barnepleie
- kan kartlegge en situasjon som oppstår samt identifisere faglige problemstillinger og aktuelle behov, og iverksette relevante tiltak for den enkelte
- kan korrigere egen yrkesutøvelse gjennom egenrefleksjon, og ved hjelp av veiledning
Generell kompetanse
- kan utøve etisk forsvarlig praksis og ta initiativ til drøfting av etiske problemstillinger innen fagfeltet barsel- og barnepleie
- kan drøfte arbeid etter utvalgte målgruppers behov innen barsel- og barnepleie.
- kan samarbeide med mor og barn, pårørende og aktuelle fagpersoner for å ivareta brukermedvirkning og mestring
- kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert i sin yrkesutøvelse
- kan presentere temaer innenfor eget fagområde for personer og grupper, og kan veilede i bruk av aktuelle verktøy og metoder knyttet til fagfeltet barsel- og barnepleie
Utdanningsform
Praksis
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier | 35,5 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Til sammen 12 uker à 35,5 timer:
Periode 1 = 25 vakter fødeavdeling, 8 studiepoeng
(gjennomføres over en periode på 7 uker)
Periode 2 = 25 vakter barselavdeling, 8 studiepoeng
(gjennomføres over en periode på 7 uker)
Periode 3 = 10 vakter observasjon, arbeid med syke barn, 3 studiepoeng
(gjennomføres over en periode på 3 uker)
I løpet av hver praksisperiode inngår halvveisvurdering og sluttvurdering. Praksis blir vurdert til bestått/ikke bestått.
Individuell praksisoppgave leveres etter hver praksisperiode, vurderes til bestått/ikke bestått.
Studenten må ha 90 % tilstedeværelse i praksis
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Praksisoppgave | Prosjektoppgave | Studiekrav |