5-9 BB BBPL Fordypningsoppgave

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      9
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Startsemester
      2022 Høst

Innhold

Studenten gjennomfører i dette emne en omfattende fordypningsoppgave som avsluttes med en muntlig individuell gjennomgang av oppgaven på eksamensdagen. Tema for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og konkret, være knyttet til gjennomgått praksis, og ett eller flere temaer fra utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet bruke teori og erfaringer fra praksis. Fordypningsoppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på maks 3 studenter.

 

Folkeuniversitetets Fagskole velger å gjennomføre en samling i modul 5.  Av erfaring vet vi at det oppstår frustrasjoner i forhold til fordypningsarbeidet og for å unngå dette velger vi å gjennomføre en samling som har som mål å gi studentene en felles innføring og forståelse av prosessen med oppgaveskrivingen. Denne samlingen vil gjennomføres i forbindelse med oppstart av emne 5.

 

Innen fastsatt tidspunkt må studenten/studentene ha levert fremdriftsplan. Denne skal inneholde: foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt samt fremtidsplan for oppgaven. Gjennom emne 5 skal studenten utvikle sin evne til å anvende kunnskap og forståelse fra de ulike emnene, fagspesifikke teorier og arbeidsmåter, personlige yrkes- og livserfaringer og personlig kompetanse i samspill med pasient/bruker, pårørende og system.

Sentrale tema:

  • prosjektstyring
  • aktuelt IKT-verktøy
  • veiledning

Læringsutbytte

Kunnskap

  • kan anvende relevant IKT-verktøy
  • har innhentet, vurdert og bearbeidet teoretisk kunnskap
  • kan drøfte sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praksis

Ferdigheter

  • kan planlegge og presentere en presentasjon av det skriftlige prosjektarbeidet
  • kan reflektere over hvordan teoretisk kunnskap og erfaringer fra praksis henger sammen

Generell kompetanse

  • kan reflektere ved å bruke både teoretisk kunnskap og erfaringer fra praksis

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Veiledning
6 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Prosjektoppgave
Studiekrav