5-30 LOGKN Digitalisering og endringsledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Logistikkfag
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Logistikkoordinator
    • Startsemester
      2024 Høst

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i digitalisering og endringsledelse.

Formålet med emnet er å øke kompetansen i digitalisering og endringsledelse for å være en pådriver i endringsprosesser, omstilling og endringsarbeid.

Endringstakten øker, og organisasjoner står foran stor usikkerhet. I emnet gjennomgås ulike strategiske og formelle prosesser, men også de kulturelle og menneskelige prosessene i endringsprosesser.

Første del av emnet tar for seg drivkreftene for endring og hva endringene medfører. Andre del tar for seg former for endringer og strategier for endringer. Siste del omhandler ledelse av endringsprosesser og hvilke ledelsesformer som er best egnet i endringsprosesser. Emnet kombinerer forskningsbaserte teorier med praktiske eksempler og case. 

Innhold

  • Digitalisering, endring og stabilitet
  • Perspektiv over endringens drivkraft. Teknologi vs digital teknologi
  • Endringens innhold, omfang og kontekst
  • Viktige teknologier i endringsprosessen
  • Endringsstrategier og forretningsmodeller
  • Endringsledelse. Rammebetingelser, mål og middel
  • Digitalisering endrer rammebetingelser og krever nye digitale strategier
  • Kontinuerlig forbedringer

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • digitalisering i et historisk perspektiv
  • hva en digital strategi er
  • digitalisering av arbeidsprosesser og tjenester
  • hva digital transformasjon er
  • ledelse av digitale endringsprosesser
  • digital teknologi

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • vurdere virksomhetens behov for digitalisering
  • utforme en digital strategi
  • bidra til gjennomføring av digitale endringsprosesser

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

  • ha utviklet forståelse for digitalisering og digital transformasjon, som kan gi et bidrag til utvikling av god praksis for utøvelse av ledelse i forskjellige situasjoner
  • ha utviklet forståelse for hvordan samspillet mellom teknologi, strategi og rammebetingelser kan bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser

Vurdering

Hjemmeksamen over 3 dager, casebasert og individuell

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen
A - F
Individuell
3 Dag(er)

Arbeidskrav

Studentene skal levere to prosjektoppgaver gruppevis, den første skal studentene også presentere i plenum

Utdanningsform

Undervisningsformen er prosjektarbeid i grupper på tvers av geografi ig samlinger som har fokus på drøfting og casediskusjoner, i tillegg til individuell arbeid og forberedelser. Det er obligatorisk fremmøte, dvs minst 75 % fremmøte i samlingene.

Evalueringsordninger

Eksamensform endres høsten 2024

Pensumliste

Læremidler og litteratur

  • Kioto Villaloboz-Sanchez Digitalisering i arbeidslivet (2023), Læremiddelforlaget, ISBN 978-82-7997-241-9
  • Utvalgte artikler (i PDF format), podcaster og videoer som legges ut på Moodle

Anbefalte fagtidsskrifter:

Moderne Transport www.mtlogistikk.no

Logistikk Inside www.logistikkinside.no

SCM www.scm.dk

NHO Logistikk og transport www.nholt.no

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Egenstudier
180 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
45 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Muntlig fremlegg
Prosjektoppgave
Arbeidskrav