5-30 LOGKN Digitalisering og endringsledelse
Emnefakta
- FagområdeLogistikkfag
- Studiepoeng7,5
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramLogistikkoordinator
- Startsemester2024 Høst
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i digitalisering og endringsledelse.
Formålet med emnet er å øke kompetansen i digitalisering og endringsledelse for å være en pådriver i endringsprosesser, omstilling og endringsarbeid.
Endringstakten øker, og organisasjoner står foran stor usikkerhet. I emnet gjennomgås ulike strategiske og formelle prosesser, men også de kulturelle og menneskelige prosessene i endringsprosesser.
Første del av emnet tar for seg drivkreftene for endring og hva endringene medfører. Andre del tar for seg former for endringer og strategier for endringer. Siste del omhandler ledelse av endringsprosesser og hvilke ledelsesformer som er best egnet i endringsprosesser. Emnet kombinerer forskningsbaserte teorier med praktiske eksempler og case.
Innhold
- Digitalisering, endring og stabilitet
- Perspektiv over endringens drivkraft. Teknologi vs digital teknologi
- Endringens innhold, omfang og kontekst
- Viktige teknologier i endringsprosessen
- Endringsstrategier og forretningsmodeller
- Endringsledelse. Rammebetingelser, mål og middel
- Digitalisering endrer rammebetingelser og krever nye digitale strategier
- Kontinuerlig forbedringer
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- digitalisering i et historisk perspektiv
- hva en digital strategi er
- digitalisering av arbeidsprosesser og tjenester
- hva digital transformasjon er
- ledelse av digitale endringsprosesser
- digital teknologi
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- vurdere virksomhetens behov for digitalisering
- utforme en digital strategi
- bidra til gjennomføring av digitale endringsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha utviklet forståelse for digitalisering og digital transformasjon, som kan gi et bidrag til utvikling av god praksis for utøvelse av ledelse i forskjellige situasjoner
- ha utviklet forståelse for hvordan samspillet mellom teknologi, strategi og rammebetingelser kan bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser
Vurdering
Hjemmeksamen over 3 dager, casebasert og individuell
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A - F | Individuell | 3 Dag(er) |
Arbeidskrav
Studentene skal levere to prosjektoppgaver gruppevis, den første skal studentene også presentere i plenum
Utdanningsform
Undervisningsformen er prosjektarbeid i grupper på tvers av geografi ig samlinger som har fokus på drøfting og casediskusjoner, i tillegg til individuell arbeid og forberedelser. Det er obligatorisk fremmøte, dvs minst 75 % fremmøte i samlingene.
Evalueringsordninger
Eksamensform endres høsten 2024
Pensumliste
Læremidler og litteratur
- Kioto Villaloboz-Sanchez Digitalisering i arbeidslivet (2023), Læremiddelforlaget, ISBN 978-82-7997-241-9
- Utvalgte artikler (i PDF format), podcaster og videoer som legges ut på Moodle
Anbefalte fagtidsskrifter:
Moderne Transport www.mtlogistikk.no
Logistikk Inside www.logistikkinside.no
SCM www.scm.dk
NHO Logistikk og transport www.nholt.no
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier | 180 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 45 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Muntlig fremlegg Prosjektoppgave | Arbeidskrav |