1-8 REHAB Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfagene

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Rehabilitering
    • Startsemester
      2023 Høst

Innhold

Arbeidsformer og metoder

Sentrale tema

  • studieteknikk
  • prosjekt- og utviklingsarbeid
  • teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • refleksjon og refleksjonsmodeller
  • aktiv læring
  • informasjonsteknologi

Helse- og sosialfagene i samfunnet

Sentrale tema

  • helse- og sosialfagenes historie og utvikling
  • teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
  • aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling

Etikk

Sentrale tema

  • menneskesyn og menneskeforståelse
  • verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • etikk og moral, etiske dilemmaer
  • etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • menneskerettighetene
  • samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • yrkesetikk
  • taushetspliktens etiske sider
  • makt, tvang og kontroll

Kommunikasjon og samhandling

Sentrale tema

  • kommunikasjonsteori
  • konflikthåndtering
  • tverrkulturell samhandling
  • samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
  • relasjonskompetanse
  • veiledningsteori og veiledning

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

Sentrale tema

  • samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • levekår og folkehelse
  • lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
  • helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • offentlig og privat ansvar og omsorg
  • profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • økonomi og finansiering
  • kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling

Sosiologi og psykologi

Sentrale tema:

  • familien som sosial og kulturell institusjon
  • helse- og sosial ulikhet og kulturell mangfold
  • roller, makt og avmakt
  • utviklingsteorier, livsløpet
  • emosjoner, behov og motivasjon
  • kriser og forsvarsmekanismer
  • gruppepsykologi og nettverksteori

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
  • har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
  • har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
  • har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
  • har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
  • har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
  • har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren

Ferdigheter

  • kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
  • tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
  • kan samarbeid med og anvende relevante kommunikasjonstekniker i møte med bruker, pårørende og kollegaer

Generell kompetanse

  • kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
  • har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
  • kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig, og etiske perspektiver

Vurdering

  • Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
  • Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
  • Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
Skriftlig eksamen

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
64
Lærerstyrt undervisning
54

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Gruppeoppgave
Prosjektoppgave
Arbeidskrav