1-8 REHAB Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfagene
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramRehabilitering
- Startsemester2023 Høst
Innhold
Arbeidsformer og metoder
Sentrale tema
- studieteknikk
- prosjekt- og utviklingsarbeid
- teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
- refleksjon og refleksjonsmodeller
- aktiv læring
- informasjonsteknologi
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Sentrale tema
- helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
- aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
Etikk
Sentrale tema
- menneskesyn og menneskeforståelse
- verdier og verdioppfatninger, livssyn
- etikk og moral, etiske dilemmaer
- etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- menneskerettighetene
- samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
- yrkesetikk
- taushetspliktens etiske sider
- makt, tvang og kontroll
Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema
- kommunikasjonsteori
- konflikthåndtering
- tverrkulturell samhandling
- samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
- relasjonskompetanse
- veiledningsteori og veiledning
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
Sentrale tema
- samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- levekår og folkehelse
- lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
- helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- offentlig og privat ansvar og omsorg
- profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- økonomi og finansiering
- kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
Sosiologi og psykologi
Sentrale tema:
- familien som sosial og kulturell institusjon
- helse- og sosial ulikhet og kulturell mangfold
- roller, makt og avmakt
- utviklingsteorier, livsløpet
- emosjoner, behov og motivasjon
- kriser og forsvarsmekanismer
- gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
- har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
- har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
- har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
- har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
- har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
- har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren
Ferdigheter
- kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
- tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
- kan samarbeid med og anvende relevante kommunikasjonstekniker i møte med bruker, pårørende og kollegaer
Generell kompetanse
- kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
- har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
- kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig, og etiske perspektiver
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 64 |
Lærerstyrt undervisning | 54 |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave | Prosjektoppgave | Arbeidskrav |