00TX00A EL Ledelse, økonomi og markedsføringsledelse - 2025 Haust
Emnefakta
- FagområdeElkraft
 - Studiepoeng10
 - StudienivåHøgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
 - StudiestadNordnes, Stord
 - StudieprogramElkraft Nordnes og Stord
 - Startsemester2025 Haust
 
Om emnet
LØM-emnet er utformet for å gi studentene en forståelse av økonomiske og
  administrative fagområder, samt innsikt i ledelse. Emnet dekker følgende sentrale temaer: ledelse og organisasjon, økonomistyring, og markedsføringsledelse. Det vektlegges praktisk bruk av arbeidslivserfaringer, som innpasses i størst mulig grad. Undervisningen er bransje- og  yrkesrettet, og emneplanen tilfredsstiller kravene fra Mesterbrevnemnda.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt kurs skal studenten ha kunnskaper om:
- sentrale begreper og sammenhenger knyttet til ledelse, organisasjon, økonomistyring og markedsføringsledelse. (K1)
 - ledelse og organisasjon, inkludert organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, arbeids-miljø, kultur, personalledelse, arbeidsbetingelser og etikk i næringslivet. (K2)
 - økonomistyring, inkludert regnskap, regnskapsanalyse, budsjett, kalkyler, investerings-analyse, dekningspunktanalyse, kapitalbehov og finansiering. (K3)
 - markedsføringsledelse, inkludert situasjonsanalyse, strategi, segmentering, konkurranse-midler og kjøpsatferd. (K4)
 - viktige lover og forskrifter innen emnet. (K5)
 
Ferdigheiter
Etter endt kurs skal studenten kunne
- utvikle og lede en virksomhet på måter som fremmer effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft
og samfunnsansvar. (F1) - ta lederansvar, ivareta psykososialt arbeidsmiljø, planlegge og gjennomføre
organisasjonsutvikling. (F2) - analysere et regnskap og utarbeide tiltak for å forbedre den økonomiske situasjonen,
utarbeide budsjett, kalkyler og foreta lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunkt- og investeringsanalyse). (F3) - utarbeide en markedsplan for virksomheten. (F4)
 - reflektere over samfunnsutviklingen og vurdere bedriftens rolle i denne. (F5)
 
Generell kompetanse
Studenten skal vise samfunnsansvar og ivareta økonomiske,
  organisatoriske, etiske, juridiske og miljømessige utfordringer i virksomheten.
Undervisningsformar og aktivitetar
Undervisningen baserer seg på læremidler, forelesninger og oppgavearbeid, med utgangspunkt i studieplanen. Timeplanfestet tid omfatter de timene som ligger i timeplanen, mens
  egenstyrt aktivitet innebærer arbeid utenom timeplanfestet tid, inkludert innleveringer, gruppe-arbeid og selvstudium. Mellom samlingene gjennomføres lærerstyrte aktiviteter, både synkrone og asynkrone. Læreren er også tilgjengelig for veiledning etter avtale.
Arbeidsinnsats
Timeplanfestet tid refererer til de timene som er angitt i timeplanen. For deltidsstudenter innebærer dette timene på planlagte samlinger, som vanligvis finner sted på dagtid. Egenstyrt aktivitet er det arbeidet studenten bør utføre utenom de timeplanfestede timene. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid, og eventuelle timer med lærer etter avtale. Videre innebærer egenstyrt aktivitet selvstudium i form av forberedelser til timer, lesing av fagstoff, og lignende aktiviteter.
Vurdering
Sluttvurderingen gjennomføres som en lokalt gitt eksamen over to dager, med én forberedelsesdag og én fem-timers skriftlig eksamensdag.
| Vurdering | Praktisk info | Annet | 
|---|---|---|
Vurderingsform Skriftleg skuleeksamen Karakterskala A-F Kontinuasjon Eksamen kvart semester  | Innleveringssemester Andre semester Gruppering Individuell  | 
Arbeidsmengde
| Aktivitet | Aktivitetsdetaljer | Varighet | Studieform | Kommentar | 
|---|---|---|---|---|
Timeplanfesta timer  | 124 Tima(r)  | Heiltid  | ||
Eigenstyrt aktivitet  | 168 Tima(r)  | Heiltid  | ||
Timeplanfesta timer  | 45 Tima(r)  | Deltid  | ||
Eigenstyrt aktivitet  | 246 Tima(r)  | Deltid  | 
Obligatoriske læringsaktivitetar
For å få rett til å gå opp til eksamen må studenten ha levert og bestått fire arbeidskrav i emnet.
Litteratur- og utstyrsliste
Organisasjon og ledelse: https://www.fagbokforlaget.no/Organisasjon-og-ledelse/I9788245048698
Økonomi: https://www.fagbokforlaget.no/%C3%98konomistyring/I9788245048186
Markedsføringsledelse: https://www.fagbokforlaget.no/Markedsf%C3%B8ringsledelse/I9788245048704