7-20 ARBL HR/arbeidsrett (valgemne)

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studiepoeng
      7,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Arbeidsledelse
    • Startsemester
      2026 Høst
Used in other programs
  • Arbeidsledelse

Innhold

Emnet tar for seg relevante lover og regler som omhandler ulike arbeidsforhold og arbeidsrettslige problemstillinger. Emnet gir innsikt i ulike bestemmelser og rammevilkår som påvirker forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker både ved etablering av arbeidsforholdet og i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker(e) når arbeidsforholdet er etablert. Reglene om avslutning av arbeidsforhold berøres også.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Kandidaten skal ha:
  • kunnskap om sentrale begreper og prosesser innenfor HR og arbeidsrett, relevant for ledelse av team og enkeltansatte. 
  • innsikt i arbeidsavtalens innhold og betydning, samt grunnleggende prinsipper for stillingsbeskrivelser. 
  • kunnskap om relevante lover og regler knyttet til rekruttering, ansettelse, oppfølging av ansatte og sykefravær. 
  • forståelse for styringsrettens omfang og begrensninger i arbeidsforholdet. 
  • kunnskap om grunnleggende vilkår for oppsigelse og avskjed, samt permittering. 
  • innsikt i lederens ansvar for arbeidsmiljø og HMS, inkludert psykososiale forhold.

Ferdigheter

  • Kandidaten skal kunne:
  • anvende grunnleggende intervjuteknikker for å vurdere kandidaters kompetanse og egnethet ved rekruttering. 
  • gjennomføre medarbeidersamtaler for oppfølging, tilbakemelding og utvikling av ansatte. 
  • håndtere sykefravær i henhold til gjeldende rutiner og lovverk, inkludert tidlig oppfølging og tilrettelegging . 
  • identifisere og håndtere enkle arbeidsrettslige problemstillinger i hverdagen, innenfor rammene av styringsretten . 
  • bidra til kompetansekartlegging og iverksette tiltak for kompetanseutvikling på teamnivå. 
  • kommunisere tydelig med ansatte om forventninger, endringer og vanskelige situasjoner. 
  • redegjøre for de viktigste reglene og prinsippene innenfor arbeidsretten 

Generell kompetanse

  • Kandidaten skal:
  • ha utviklet en etisk grunnholdning til utøvelsen av rollen som personalleder, håndtere ulike personalmessige situasjoner og behandle medarbeidere på en profesjonell måte
  • ha utviklet forståelse for viktige etiske prinsipper knyttet til HR og personalarbeid
  • Kunne bygge relasjoner og delta i fagdiskusjoner knyttet til HR-feltet både med relevante personer i bedriften
  • kunne utvikle arbeids- og kommunikasjonsmønstre, rammer og andre ledelsesverktøy som bidrar til å ivareta HR-perspektivet i lederrollen
  • kunne bidra til organisasjonsutvikling og endringsprosesser ut fra et HR-perspektiv

Tema

1.    Lederens roller i rekruttering og ansettelse
2.    Arbeidsavtalen i praksis og forventningsstyring
3.    Oppfølging og utvikling av ansatte
4.    Håndtering av sykefravær og tilretteleggingsplikt
5.    Styringsretten  praksis og håndtering av vanskelige situasjoner
6.    Grunnleggende arbeidsrett ved endringer og avslutning av arbeidsforhold
7.    Arbeidsmiljø og HMS i lederperspektiv
8.    Samarbeid med HR og etikk på arbeidsplassen

Vurdering

Hjemmeeksamen eller prosjektoppgave. Nærmere informasjon ved oppstart.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig eksamen
A - F

Arbeidskrav

•    Studentene må levere arbeidskrav innen fastsatte frister. Antall arbeidskrav vil informeres om ved studiestart

Utdanningsform

Undervisning/Arbeidsformer: Videoforelesninger, diskusjon av case og oppgaveløsning med klasse og lærer én gang i uken

Evalueringsordninger

Hjemmeeksamen eller prosjektoppgave. Nærmere informasjon ved oppstart.

Pensumliste

•    Sunde, Rolf (2020): Personaladministrasjon, rettigheter og plikter i arbeidsforhold. Fagbokforlaget, 13. utgave  ISBN 978-82-450-3411-0
•    Egedal, Åshild (2023): HR-Boka. Gyldendal 3. utgave ISBN 978-82-05-58764-9
•    Utvalgte artikler som publiseres på læringsportalen
•    Videoforelesninger

Arbeidsinnsats

Studentene må se videoforelesninger og lese pensum i forkant av hver samling.