5-10 MIR Fordypningsarbeid/hovedprosjekt
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramMiljøarbeid innen rus
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Studenten gjennomfører i dette emne en omfattende fordypningsoppgave som avsluttes med en muntlig individuell gjennomgang av oppgaven på eksamensdagen. Tema for fordypningsoppgaven skal være praksisrettet og konkret, være knyttet til gjennomgått praksis, og ett eller flere temaer fra utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet bruke teori og erfaringer fra praksis. Fordypningsoppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på maks 3 studenter.
I forbindelse med oppstart av emne 5 får studentene informasjon om fordypningsarbeidet de skal gjennom, og Folkeuniversitetets Fagskole har som mål å gi studentene en felles innføring og forståelse av prosessen med oppgaveskrivingen.
Innen fastsatt tidspunkt må studenten/studentene ha levert forslag til problemstilling. Denne skal inneholde: foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt samt fremtidsplan. Gjennom emne 5 skal studenten utvikle sin evne til å anvende kunnskap og forståelse fra de ulike emnene, fagspesifikke teorier og arbeidsmåter, personlige yrkes- og livserfaringer og personlig kompetanse i samspill med pasient/bruker, pårørende og system.
Det er utarbeidet kriterier for fordypningsoppgaven/hovedprosjektet. Disse kriteriene viser hva oppgaven skal inneholde, hva som forventes osv.Kriteriene blir gjort kjent og gjennomgått ved oppstart av emne 5.
Sentrale tema
- Prosjektstyring
- Aktuelt IKT- verktøy
- Veiledning
Læringsutbytte
Kunnskap
- kan anvende relevant IKT-verktøy
- har innhentet, vurdert og bearbeidet teoretisk kunnskap
- kan drøfte sammenhengen mellom teoretisk kunnskap og praksis
Ferdigheter
- kan planlegge og presentere en presentasjon av det skriftlige prosjektarbeidet
- kan reflektere over hvordan teoretisk kunnskap og erfaringer fra praksis henger sammen
Generell kompetanse
- kan reflektere ved å bruke både teoretisk kunnskap og erfaringer fra praksis
Vurdering
- Tverrfaglig skoleeksamen, varighet 4 timer
- Tverrfaglig hjemmeeksamen, varighet 2 ½ dag
- Tverrfaglig, muntlig eksamen med presentasjon av oppgave med bruk av digitalt verktøy (powerpoint). Denne eksamensformen kan være individuell eller i gruppe.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ||||
Skriftlig eksamen |
Pensumliste
Forfatter | Tittel |
Hans Olav Fekjær Forlag: Gyldendal akademisk 2016 ISBN: 9788205496910 | (Valgfri litteratur) Rus bruk, motiver, skader, behandling, forebygging, historikk |
Kari Lossius Gyldendal Norsk forlag AS 2012 | (Anbefales) Håndbok i rusbehandling |
Tommy Hellsten | Flodhesten i dagligstuen |
Mørland/Waal ISBN 9788215021683 Utgivelsesår 2016 Terje Simonsen ISBN: 9788245020182 Fagbokforlaget | Rus og avhengighet medisinsk lærebok om rus og avhengighet el. Rusmiddelavhengighet lærebok for helse- og sosialfag |
Margareth Randby Kommuneforlaget 2010 (1.utg.) ISBN: 9788244620109 | Å leve med alvorlige rus-og psykiatriproblemer på vei mot en bedre hverdag |
Anne Kirsti Ruud, Gyldendal Norsk forlag AS 2011, 1.utgave, 1.opplag 2011 | Hvorfor spurte ingen meg? |
Støttelitteratur | |
Terje Halvorsen Forlag: Fagbokforlaget 2006 (2.utg.) ISBN: 9788245004397 | Miljøarbeid teori og praksis |
Per Lorentzen Forlag: Universitetsforlaget 2015 (2.utg.) ISBN: 9788215025452 | Ansvar og etikk i miljøarbeid En relasjonell tilnærming |
Willy Pedersen Forlag: Universitetsforlaget 2015 (3.utg.) ISBN: 9788215024752 | Bittersøtt ny perspektiv på rus og rusmidler |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 18 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Prosjektoppgave | Studiekrav |