3-15 FD-SEHE Seksuell helse ved funksjonsvariasjoner - en praktisk tilnærming

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Drammen
    • Studieprogram
      Seksualitet og seksuell helse
    • Startsemester
      2026 Vår

Emneansvarlig

Elin Stokke-Gjemse

Innhold

Emnet gir studenten kunnskap om diagnosegrupper, sykdommer, skader, utviklingshemming og andre variasjoner innen sexologi. Praktisk tilnærming til ulike problemstillinger innenfor egen yrkesrolle vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har faglig kunnskap om etikk, relevant lovverk (bruker- og pasientrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven), styringsdokumenter (regjeringens strategi for seksuell helse "Snakk om det" 2017-2022) og profesjonell kommunikasjon om seksualitet  
  • har faglig kunnskap om kjønnsutvikling og seksualitet 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen sexologi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ulike sykdommer, skader, utviklingshemming og andre variasjoner
  • har oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barns seksualitet og normalutvikling
  • har faglig kunnskap om seksuelle overgrep og barn som opptrer grenseoverstridene mot andre barn og skadelig seksualitet mot andre barn      
  • forstå egen yrkesrolle innen eget fagfelt, og betydningen av tverrfaglig samarbeid i møte med menneskers seksualitet og seksuelle helse 
  • har faglig kunnskap om verktøy, hjelpemidler, teknikker og fasilitering innen sexologi

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevant lovverk (pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven), styringsdokumenter (regjerningens strategi for seksuell helse "Snakk om det" 2017-2022) og profesjonell kommunikasjon om seksualitet  
  • kan anvende faglig kunnskap om menneskers kjønnsutvikling og seksualitet 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant om diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen sexologi
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant om ulike sykdommer, skader, utviklingshemming og andre variasjoner
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i knyttet til seksuelle overgrep og barn som forgriper seg på andre barn 
  • kan utføre arbeid innenfor egen yrkesrolle og kunne bygge relasjoner med fagfeller i et tverrfaglig samarbeid og andre aktører innen sexologi
  • kan anvende kunnskap om faglig verktøy, hjelpemidler, teknikker og fasilitering

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utføre arbeid etter faglig kunnskap om diagnosegrupper, sykdommer, skader, utviklingshemming og andre variasjoner innen sexologi
  • kan kartlegge situasjoner knyttet til seksuelle overgrep og barn som forgriper seg på andre barn, og identifisere behov for tiltak
  • kan utføre arbeid innenfor egen yrkesrolle og kan bygge relasjoner med fagfeller i et tverrfaglig samarbeid og andre aktører innen sexologi 
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling 
  • kan anvende faglig kunnskap om verktøy, hjelpemidler, teknikker og fasilitering som benyttes innen sexologi for å gi informert og støtte

Tema

 

  • lovverk og relevante styringsdokumenter (pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven, regjerningens strategi for seksuell helse "Snakk om det" 2017-2022)
  • etikk
  • profesjonell kommunikasjon om seksualitet
  • innføring i sykdommer, skader, utviklingshemming og andre variasjoner
  • variasjoner ved kjønnsutvikling  
  • seksuelle overgrep 
  • barn som forgriper seg på andre barn  
  • smerteproblematikk og dysfunksjoner 
  • sexarbeid, porno, seksuelle hjelpemidler, verktøy og teknikker
  • yrkesrolle, (PLISSIT-modellen, biopsykososial modell og tverrfaglig samarbeid)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A - F
Individuell

Arbeidskrav

I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig
Refleksjon
Arbeidskrav 2
Skriftlig
Refleksjon