2-15 FD-SEHE Seksualitet i alle livsfaser

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Drammen
    • Studieprogram
      Seksualitet og seksuell helse
    • Startsemester
      2026 Vår

Emneansvarlig

Elin Stokke-Gjemse

Innhold

Emnet omhandler seksualitet og seksuell helse i alle livsfaser. Studenten får kunnskap om faktorer som fremmer og hemmer seksuell helse, og kunnskap om minioriteter, seksuelt mangfold og kjønnsmangfold. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i relevant informasjon og fagstoff, lovverk (pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven og folkehelseloven) og styringsdokumenter (regjeringens strategi for seksuell helse "Snakk om det" 2017-2022) som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan anvende faglig kunnskap om etiske dilemmaer og kunne løse praktiske og teoretiske problemstillinger    
  • har faglig kunnskap om relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling  
  • har faglig kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer seksuell helse 
  • har faglig kunnskap om seksualitet i alle livsfaser
  • har faglig kunnskap om minioriteter, seksuelt mangfold og kjønnsmangfold  
  • forstå egen yrkesrolle innen fagfeltet, og betydningen av tverrfaglig samarbeid i møte med menneskers seksualitet og seksuell helse

Ferdigheter

Studenten:

  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, lovverk og styringsdokumenter som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan anvende faglig kunnskap om etiske dilemmaer og kunne løse etiske og praktiske problemsstillinger  
  • kan anvende faglig kunnskap om hva som fremmer og hemmer god seksuell helse
  • kan anvende faglig kunnskap om seksualitet i alle livsfaser 
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til seksuelt mangfold og kjønnsmangfold innenfor egen yrkesrolle
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utføre arbeid etter faglig kunnskap som fremmer god seksuell helse og nytelse
  • kan utføre tilpasset støtte i praksis basert på faglig kunnskap om seksualitet i alle livsfaser
  • kan identifisere og møte faglige utfordringer basert på faglig kunnskap om minioriteter, seksuelt mangfold og kjønnsmangfold 
  • har utviklet kulturell sensitivitet og kompetanse i arbeid med seksuell helse i et mangfoldig samfunn
  • kan utføre arbeid innenfor egen yrkesrolle og kan bygge relasjoner med fagfeller i et tverrfaglig samarbeid og andre aktører innen sexologi 
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse, samt gjennom kommunikasjon og samhandling 

Tema

  • lovverk og aktuelle styringsdokumenter (pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, helse- og omsorgstjenesteloven, folkehelseloven og regjeringens strategi for seksuell helse "Snakk om det" 2017-2022)
  • etikk
  • profesjonell kommunikasjon om seksualitet  
  • svangerskap og fødsel
  • barn og seksualitet 
  • ungdom og seksualitet
  • seksualitet i voksenlivet (20 – 65 år)
  • eldre og seksualitet  
  • egenseksualitet og parseksualitet 
  • prevensjon og seksuelt overførbare sykdommer 
  • minoriteter, kjønnsmangfold og seksuelt mangfold
  • yrkesrolle (biopsykososial modell, PLISSIT-modellen)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A - F
Individuell

Arbeidskrav

I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Digital, podcast, film etc.
Refleksjon over podcast
Arbeidskrav 2
Digital, podcast, film etc.
Refleksjon over film