Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid

20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51G
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      7
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Emne 2 gir et innblikk i hvordan man kan forstå og forklare ulike rus- og psykiske lidelser, samt kombinasjon av disse. Videre hvordan innsats for mennesker med rus- og/eller psykiske lidelser og deres pårørende kan gjøres på ulike nivåer i samfunnet. Sentrale temaer i emne 2 er tverrfaglig samarbeid, juridiske rammer, ulike forklaringsmodeller, brukermedvirkning, nettverksarbeid, forebygging, livsmestring, resiliens, ressursfokus, tvang og makt m.m.

Tema

Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid

Helsefremmende og forebyggende arbeid

Kommunikasjon og tverrfagligsamarbeid

Aktører i pasientforløpet

Emnets innhold

Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske og sosiale perspektiver)
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv
  • Samtidig rus og psykisk lidelse (ROP-lidelse)
  • Aktivitet, ressursfokus, mestring
  • Velferdsteknologi og omsorgsforskning tilknyttet rus og psykiske lidelser.

Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Fysisk og psykisk helse
  • Livsstil og egenomsorg
  • Sosialt nettverk, lærings og oppvekstmiljø
  • Forebyggende arbeid/tidlig intervensjon
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, mestring og recovery
  • Fysisk aktivitet og ernæring

Kommunikasjon og tverrfagligsamarbeid

  • Tverrfaglig samarbeid
  • Veiledning overfor pasienter/brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Pårørendearbeid og nettverk
  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling 
  • Konflikter og møte med vold, trusler, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner

Aktører i pasientforløpet

  • Familieomsorg
  • Kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Spesialisthelsetjenester
  • Lovregulerte og tilrettelagte boliger
  • Andre aktuelle tjenester
  • Frivillig arbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om hva som hemmer og fremmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser
  • Har kunnskap om forebyggende arbeid
  • Har kunnskap om arbeid med pårørende, familieomsorg, lavterskelarbeid og frivillig arbeid
  • Har kunnskaper om psykisk lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
  • Har innsikt i aktuelt lovverk innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Har kunnskap om aktuelle veiledere og pakkeforløp
  • Har innsikt i prosedyrer, retningslinjer og lovverk knytte opp mot arbeid med psykisk syke og rusmisbrukere, samt barn og andre pårørende.
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og veiledningsformer for å danne relasjoner, oppnå tillit og brukermedvirkning
  • Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/brukeren, relatert til vedkommende sitt nærmiljø og familiesituasjon
  • Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, øke mestring, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • Kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Kan utvikle sine ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner
  • Kan reflektere over egne holdninger i pasientarbeidet
  • Kan ivareta brukermedvirkning og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Tema for arbeidskrav:

1.Brukermedvirkning og livskvalitet. Skriftlig individuell oppgave 

2.Helsefremmende/ forebyggende tiltak innen rus og psykisk helse. Gruppeoppgave 

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH51G Helsefremmende og forebyggende arbeid
Litteratur

Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T. (2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget

Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.

Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk

Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg. 

Tilleggslitteratur

Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget

Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk