40HH07M Emne 6: Fordypning i barsel- og barnepleie
40HH07M Emne 6: Fordypning i barsel- og barnepleie
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07M
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligAnne Skjulestad
Om emnet
Studenten skal skrive en obligatorisk fordypningsoppgave med selvvalgt tema og problemstilling som tar utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsoppgaven vise refleksjon og evne til å anvende relevant teori og praksiserfaring for å drøfte den aktuelle problemstillingen. Fordypningsarbeidet gjennomføres i gruppe. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Den faglige fordypningen skal være praksisrettet, og studenten skal anvende kunnskap fra samtlige emner i utdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og vurderingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes i oppfølging og pleie av barselkvinner samt nyfødte, premature og syke barn
- har kunnskap om befruktning, fosterets utvikling, fysiske og psykiske endringer og plager i svangerskapet og neonatal påvirkning
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en fødsel
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og utviklingstilpasset neonatal omsorg
- har kunnskap om barns normale utvikling, faktorer som kan true denne, sykdommer hos barn samt observasjon og pleie ut fra barnets behov og funksjonsnivå
- har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, barnet, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om organiseringen av helsetjenester og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til ulike aktører knyttet til barsel- og barnepleie
- har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer i sitt arbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- har kjennskap til virkninger og bivirkninger av vanlige legemidler brukt under svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg samt legemidler som brukes til barn i alderen 0–18 år
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om barsel- og barnepleie samt helsefremmende og forebyggende arbeid i et folkehelseperspektiv
- forstår betydningen av eget kompetanseområde og egen rolle samt tverrfaglig samhandling på ulike nivåer innenfor helsetjenesten relatert til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel og barseltid og barnet fra 0 til 18 år for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- kan anvende observasjon og bruke observasjons- og vurderingsverktøy for å delta i behandling og pleie av den gravide med komplikasjoner, den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan anvende kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og kommunikasjonsverktøy som benyttes til tidlig oppdagelse av avvik i barnets normale utvikling og forverring av sykdom og helsetilstand hos syke barn
- kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i stell og pleie av barselkvinnen, det nyfødte, premature og syke barnet og barnets omsorgspersoner
- kan anvende kommunikasjon og samhandling for å skape tillit samt forberede og veilede barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner
- kan anvende refleksjon for å vurdere og justere egen faglig utøvelse i tverrfaglig samarbeid innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan kartlegge og observere det premature barnets behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og neonatal pleie
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og iverksette tiltak knyttet til de behovene den fødende, barselkvinnen, barnet og deres omsorgspersoner har
Generell kompetanse
Studenten
- forstår og kan reflektere over etiske utfordringer og dilemmaer i eget arbeid med den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner
- forstår sin egen profesjonelle rolle i fagfeltet barsel- og barnepleie og kan begrunne sine vurderinger og handlinger faglig, etisk og juridisk
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjoner og handlinger i møte med kulturelt mangfold
- kan gi pleie og omsorg til den fødende, barselkvinnen, barnet og omsorgspersoner ut fra individuelle behov
- kan utføre utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og yrkesgrupper
- kan bygge relasjoner med den fødende, barselkvinnen, barnet, omsorgspersoner, kollegaer og andre yrkesgrupper innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
- kan utvikle arbeidsmetoder gjennom erfarings- og kunnskapsdeling for å kvalitetssikre og videreutvikle tjenester innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 175 timer.
Det skal gjennomføres tre arbeidskrav og ett studiekrav. Studiekravet er fordypningsoppgaven.
Fordypningsarbeidet skal gjennomføres i gruppe. Studentene skal skrive en obligatorisk fordypningsoppgave med selvvalgt tema og problemstilling som tar utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsoppgaven vise refleksjon og evne til å anvende relevant teori og praksiserfaring for å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studentene skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Den faglige fordypningen skal være praksisrettet, og studentene skal anvende kunnskap fra samtlige emner i utdanningen.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekrafet (fordypningsoppgaven) vurderes med bokstavkarakter A-F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Oppgaveseminar
- Veiledning
- Selvstudium