Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04A
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Ove Morten Austdal

Om emnet

Lover og styrende dokumenter

  • Ny opplæringslov med forskrifter
  • Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
  • Arbeidsmiljøloven og HMS
  • Læreplaner
  • Overordnet del av læreplanen
  • Ulike veier mot et fagbrev
  • Samarbeidsavtaler

Mottak av lærlinger

  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
  • Introduksjonsprogram
  • Forventningssamtale
  • Overgangen mellom skole og lærebedrift
  • Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
  • Ungdom og psykisk helse

 

Kommunikasjon og veiledningsferdigheter

  • Kommunikasjonsprosesesen
  • Kommunikasjonens betydning
  • Kommunikasjonsteknikker
  • Aktiv lytting
  • Målrettet kommunikasjon
  • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse

 

Samarbeid og gruppeprosesser

  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift 
  • Opplæringskontor
  • Samarbeid skole – arbeidsliv

 

Etikk og holdninger

  • Etiske prinsipper
  • Etisk dilemma
  • Etisk refleksjonsmodell
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Holdninger og verdier

 

Bruk av digitale verktøy

  • Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
  • Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar.
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
  • har kunnskap om gruppeprosesser
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til ungdom psykiske helse og tverrkulturell kommunikasjon 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift

Arbeidsinnsats

Det må beregnes 8 – 10 timer pr. uke til selvstudie. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoledagene

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeideskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i framdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Dialogundervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste
40AL04A Veileders roller og oppgaver - sted